torsdag 19 mars 2009

Chokladmousse

Vi lagade en mumsig dessert till ett släktkalas härom veckan. Vegan-Chokladmousse!
Många goda mousser och fromager innehåller gelatin, och det passar som bekant inte att bjuda på när det ska vara vegetariskt....
Alltså gjorde vi en cholkadmousse på silkentofu, mörk choklad, lönnsirap och konjak. Den var jätte-enkel att göra och blev kalasgod.

Nu rycker det i experimenttarmen för mer mixtrande med silkentofu.... Någon variant med citrusfrukt kanske. Vi återkommer. Tills vidare kan vi ju rekomendera ett besök på ica.se

Receptet finns med i senaste Buffé, som satsat på ett helgrönt nummer!

3 kommentarer:

Plast sa...

Jag har försökt använda agar-agar i stället för gelatin när jag lagar något till min favorittjej. Men jag måste erkänna att jag tycker att det är svårare att dosera än gelatin. Antingen beror det på ovana eller på att agar-agar varierar stort i täthet... Någon annan kanske vet? Borde man inte kunna använda pektin? I vart fall i fruktigare rätter?
/brollan

Anonym sa...

Det finns ett bra alternativ i sockerhyllan, Gelésocker Multi. Har bla gjort Citronpannacotta med bra resultat. Så din söta-A kan kan nog skämmas bort med mera sött framöver... Katta

Anonym sa...

Skriver under på gelésockret, suveränt alternativ till gelatin.
Lättare att dosera dessutom.
gnila